Hey! We hebben een Belgisch subforum!
-
hey Stinkie,
En het gummetje heet zeker dan iets als kuiseding ?
-
De 'move' tool gewoon 'moeftoel'?
-
"Moeftoel" vind ik idoot genoeg. Goed werk, Kwisten! 'Kuiseding' vind ik wat te Afrikaans klinken. Sorry, Alexander.
Maarre ... even genoeg onzin. Iets wat ik me al een poosje afvraag, mede-Vlamen (en Nederlanders), dat SketchUppen en renderen, bestaat daar nou eigenlijk een markt voor in ons fijne taalgebiedje? Néé, ik zoek geen werk (werken ... bah!). Ik vraag het uit nieuwsgierigheid.
-
'T probleem is een beetje dat de meeste architectenbureaus dit tegenwoordig meer en meer 'in-house' doen.(stagairs architecten studeren tegenwoordig af met pretty much render ervaring). Er is nog wel een markt voor, maar die wordt kleiner en kleiner.
Daarenboven, als het al wordt uitbesteed, dan is dat meestal in 'onderaanneming' bij de architect. En daar die tegenwoordig niet zoveel te besteden heeft (ik kan het weten, ik ben er zelf 1), wil daar slechts een klein budget tegenoverstaan.
En zoals je weet, modelleren en renderen is vrij intensief en tijdrovend dus evident is het niet. Maar het kan. -
Verdraaid jammer - helemaal in jouw geval (omdat je er goed in bent, bedoel ik). Nou ja, ik had al zo'n vermoeden. Het is een kleine afzetmarkt.
Was ik jou, ik bood m'n diensten internationaal aan. Al kan ik me voorstellen dat de concurrentie moordend is. Het lijkt me ook moeilijk als Belg internationaal competitief te zijn, gezien de belastingdruk in ons land. Dénk ik - ik ben geen accountant.
-
Tsja, België is inderdaad een kutland wat betreft zelfstandige statuut.
Ik ben zelf nu 7 jaar architect en al dikwijls gevloekt op vaderke staat.
En internationaal gaan dat zou inderdaad kunnen...maar dan moet je écht goed zijn.
Er zijn nog steeds heel wat niveaus boven wat wij met sketchup doen....but again: het kan.....by the way....vandaag ook een beetje insomniac Stinkie ?
-
hallo, zuiderburen
als we niet uitkijken wordt het aantal nederlandstalige forums verhoudingsgewijs het grootst
mag ik af en toe komen kijken in de vlaamse afdeling? -
@ Koos: Ja, hoor. Dat mag. Ik vind Nederlanders best aardige mensen. Soms.
@ Kwisten: Van zelfstandige zijn, weet ik weinig af. Maar het lijkt me een enorm gedoe. Over enkele jaren vraag ik -hopelijk - het kunstenaarstatuut aan. Dat wordt vast ook lachen - en een heleboel licht surreële regeltjes naleven. "U mag 's zondags werken, maar alleen als u er een blauwe trui bij draagt."
Ik ben me er scherp van bewust dat er véél mensen zijn wier beheersing van SU de mijne vér overstijgt. De jouwe, bijvoorbeeld. Of die van zekere import-Texaan. Maar daar zit ik niet zo mee. Ik merk dat ik er zoetjesaan beter in word, en dat stemt me tevreden.
Modo gaf ik intussen maar op. Veel te ingewikkeld voor iemand met mijn beperkte intellectuele mogelijkheden. Veel te veel gedoe ook. Nee, dan SU. Vreselijk efficiënt programma. Ik wou dat ik het vroeger ontdekt had. Heel wat handiger dan met een lat en een potlood aan - hoe heet dat ook weer - projectieve meetkunde (?) zitten doen.
Nee, geen last van slapeloosheid. Was gewoon pas laat thuis. Familiebezoek - ridicuul veel eten, ooms die straalbezopen worden. Je kent dat.
-
gebruiken jullie in belgie (vlaanderen ) ook het goed nederlandse woord 'rekenaar' voor computer zoals onze zuid-afrikaanse broeders?
was de rest in het eerste bericht niet 'la force'? (ik heb geen direct bereikbare cedille (seedieje)op mijn toetsenbord)
-
"gebruiken jullie in belgie (vlaanderen ) ook het goed nederlandse woord 'rekenaar' voor computer zoals onze zuid-afrikaanse broeders?"
Nee, wij gingen al lang plat op de buik voor de overmacht van het Engels. Ik kan me wél voorstellen dat sommige onzer politici 'computer' graag door 'rekenaar' vervangen zouden zien. In ieder geval merk ik dat de jongens en meisjes ter rechterzijde het woord 'website' zelden in de mond nemen. Ze verkiezen het Nederlandse alternatief 'webstek'. Een achterhoedegevecht, als je het mij vraagt.
"was de rest in het eerste bericht niet 'la force'? (ik heb geen direct bereikbare cedille (seedieje)op mijn toetsenbord)"
Ja. Maar ik denk niet dat er een cedille in thuishoort. Al weet ik dat niet zeker. Mijn Frans is beschamend slecht. Jullie hebben het maar makkelijk, in dat eentalige land boven de Moerdijk.
-
advies in goed nederlands: "keep it simple"
van die seedieje weet ik ook niet - mijn frans is belabberd
Advertisement