Even stoom afblazen ...
-
Ik zeg niet dat Maxwell in z'n geheel slecht is. Ik vind het een geweldige renderer. En Multilight is super. Maar die Studio, hè.
Ik heb er nu zowat twee dagen vol crashes op zitten - je begrijpt, daar wordt een mens "een tikje" driftig van. Zerg maar: woest.
Ik weet overigens best dat NL geen refunds geeft - maar ze zullen intussen wél begrepen hebben dat ik kwaad ben.
-
De studio was enkele versies geleden toch vrij stabiel.
Ik denk dat de nieuwe features nog niet helemaal goed geimplementeerd zijn in de studio.(met name instancing e.d).Hopelijk bugxfixen ze de zooi spoedig.
Het is soms wel even wachten voor een update uitkomt.
En traditioneel hinkt de sketchup plugin altijd achterop. Zo was het van in het begin.
Soms denk ik dat ze daar wachten tot er eerst een revolte komt voor ze aan de slag gaan . -
Ik ervaar dezelfde dingen bij fryrender.
Duizend keer uitleggen dat x belangrijk is voor workflow en dan nog nie weten wat....
En alles zo onnodig moeilijk maken.Een goed voorbeeld is de discussie die momenteel loopt op maxwell forum over instancing/proxies met Pavol.
Weet niemand daar dat het gewoon nie gemakkelijker kan dan in Skindigo?.
Maak gewoon een tweede componentje (een vlakje of vertikaal balkje) en noem het hetzelfde als de complexe component (een boom bvb), maar dan met '_dummy' achteraan. Indigo rendert vanzelf het balkje als echte boom.
Da's toch simpel?
Maar nee, bij Maxwell en fry moeten ze daar eerst nog eens een jaar over nadenken, dan nog wat nieuwe lingo uitvinden om dan iets dat halfbakken werkt uit te brengen.
....En dan uit de lucht vallen als gebruikers zeggen dat het niet helemaal goed werkt.
'Hoezo niet?' 'Aah...je wilt dat het zó werkt!'...we zullen nog eens 3 maanden wegblijven zonder nieuws ' etc....By the way, ik weet niet of je het gemerkt heb, maar de nieuwe release van Vray zit weeral vol bugs. blijkt dat de SR bestaande SU files niet kan openen zonder te crashen...
een Sketchup file van meer dan 30 Mb openen? Not a chance.'T is overal van 'tzelfde.
-
En om te eindigen:
Omdat Indigo gratis is, is de sfeer rond het programma en ook het forum een stuk ongedwongener dan bij de commerciëlen.
Niemand maalt om een bugje dat een maand blijft hangen, want niemand heeft betaald .
Bovendien is er ook veel meer bereidwilligheid en ook openheid over de engine en alles eromheen.
Andere mensen zijn begonnen plugins te maken voor ondertussen al een exporter of 7, sommigen maken material preview scenes, scriptjes voor blender etc....
Dit soort van Open source (ook al is Indigo niet echt Open source) project trekt een charmant publiek aan en in the end levert dat op en gaat de ontwikkeling zelfs sneller dan bij de commerciele programmas.Zie maar naar Blender. Toegegeven, hun interface is aartsmoeilijk (moeten ze iets aan doen!), maar qua functionaliteit hebben ze echt alles aan boord dat de grootsten ook hebben.
Je moet het ze maar nageven.
Bovendien hebben de ontwikkelaars er ondertussen ook hun broodwinning van kunnen maken, ondanks dat het programma gratis is.
Gratis is dus niet altijd prutserij... -
Nee, dat is het in sommige gevallen zeker niet. Indigo is een goed voorbeeld. Prima software. En ja, je bent inderdaad geneigd bugs sneller door de vingers te zien.
@kwistenbiebel said:
Ik denk dat de nieuwe features nog niet helemaal goed geimplementeerd zijn in de studio.(met name instancing e.d).
Daar lijkt het inderdaad op. Nou ja. Ik weet heus wel dat niet één programma perfect is. Maarrr ... eentje van 1000 ballen mag heus in de buurt komen, vind ik.
@kwistenbiebel said:
En traditioneel hinkt de sketchup plugin altijd achterop.
Yup. De maker ervan lijkt me ook wat minder getalenteerd dan Whaat. Of in ieder geval zélf niet echt een SU-gebruiker.
Al met al ben ik best blij met Crashwell, hoor. Het hééft z'n goede kanten - maar af en toe wil ik in Madrid wat oorvijgen gaan uitdelen.
-
Haha 'Crashwell'
By the way, wat betreft de SU plugin.
Eigenlijk is die Pavol een externe medewerker. Ligt dus onder contract.
Ik denk dat hij maar in gang schiet als Next Limit het hem vraagt....
Vandaar misschien de delays... -
Ja, ik weet dat ze de ontwikkeling van de plugin uitbesteden. Maakt me niks uit, zolang het resultaat maar goed is. En laat daar nou het schoentje wringen: érg goed is die plugin niet. Dat wil zeggen: hij is een tikje ... klunzig. Jammer, natuurlijk. De elegantie van SkIndigo is ver zoek.
-
Het moet gezegd worden: Indigo zou nooit zo goed samen gaan met Sketchup zonder Whaat.
Soms ligt het aan toevalligheden. The right man on the right place.
Als er nu net iemand anders bij Next Limit met een hersencelletje meer aan de studio had gewerkt, ging alles misschien vlekkeloos binnen het programma. -
@kwistenbiebel said:
Het moet gezegd worden: Indigo zou nooit zo goed samen gaan met Sketchup zonder Whaat.
Klopt! Whaat lijkt erg goed te weten wat de doorsnee-SU-gebruiker wil. En hij huldigt het KISS-principe. Wat ik alleen maar kan toejuichen.
@kwistenbiebel said:
Als er nu net iemand anders bij Next Limit met een hersencelletje meer aan de studio had gewerkt, ging alles misschien vlekkeloos binnen het programma.
Het ligt, geloof ik, niet (alleen) aan gebrek aan hersencellen. De NL-mensen zijn profs. Whaat, daarentegen, is autodidact. Wat maakt dat hij dichter bij de gebruiker staat, en dus beter weet wat die wil.
-
@kwistenbiebel said:
Andersom ook. Render nu eens een Maxwell projectje hemelaal tot op het einde (kan eigenlijk niet want het is unbiased ), maar ik bedoel tot dat het ruis voledig weg lijkt. Vergelijk met dezelfe rendering maar dan 20 uur minder rendertijd.
Toeval bestaat niet. Vandaag gepost: http://www.maxwellrender.com/forum/viewtopic.php?t=28546
De eerste keer dat ik ernaar keek, dacht ik: verdorie, best goed (en dat schreef ik ook). De tweede keer vond ik het al heel wat minder. Net zo CG-achtig als de gemiddelde Vray-render. Tenminste, naar mijn smaak.
Wat Vray aangaat, overigens, dat probeer ik ooit nog weleens. Eerst nog véél boterhammetjes eten. Ik begrijp echt geen fluit van Vray. Ik heb nochtans de handleiding gelezen.
Naar Fry ben ik ook best nieuwsgierig - al heb ik, mede door jou, zo'n donkerbruin vermoeden dat het allemaal wel weer nodeloos ingewikkeld zal wezen. Nu ja. Ik ken mezelf: ik koop vast een license.
-
Als je Maxwell al hebt zou ik Fry niet erbij kopen...
Maar eventueel vray wel achteraf.
Vray is niet zo verschrikkelijk moeilijk hoor.
Vooral 'render presets' (=visopt files) gebruiken. die kan je op het forum downloaden, en je wat verdiepen in hoe de materialen werken.Op den duur ben je er wel mee weg ...
-
Ja, dat lijkt me wel wat. Maxwell + Vray, da's een mooi gereedschapskistje. Maar ik wacht nog even, denk ik. Eerst Maxwell goed genoeg onder de knie krijgen. En vooral: eerst even een financiële kater (Maxwell + RAM + Vista + 3d-modellen + textures = mucho dinero) te boven komen. Misschien moest ik maar 'ns kijken of de Asgvis-mensen een "educational version" zonder beperkingen hebben. (Mijn vriendin is docente, en die heeft natuurlijk nood aan Vray. )
-
Zeg, Biebelmans, hoe zit het eigenlijk met de huidige release van Vray? Ik meen nogal wat klachten gelezen te hebben. Marcheert Asgvis' dingsken eigenlijk behoorlijk? Ik wil die mensen wel graag € 500 geven, maar niet voor software met (ernstige) mankementen. (Een bugje hier en daar ... mij best.)
En de workflow, is die enigzins te pruimen? (Het moet vooruitgaan, nietwaar.)
Ik bekeek wat tutorials vanochtend (voor Vray voor Rhino, eigenlijk) en het dient gezegd: ziet er erg interessant uit.
-
Hey Stinkboy ,
Yep, de laatste release zit weer vol met bugs.
De meesten gebruiken dan ook nog altijd de eerste release van een jaar geleden, zucht....
Die zat vol, maar dan ook VOL met bugs. Mettertijd is er voor heel wat dingen een workaround gevonden, zodat je er wel degelijk topdingen mee kan maken.
Maar omdat de workarounds heel veel forum browsen vereist, is het inderdaad meer een black art geworden.Op d'een of andere manier kan Asgvis geen deftige bugvrije 'service release' maken, zelfs niet na er een jaar over te doen. Whaat had dit op een maandje of zo wel gefixt denk ik .
Anyway, Vray for sketchup is tot heel wat in staat, maar je moet er de ergernissen bijnemen.
VrayforC4D daarentegen blijkt een super produkt...al heb ik zelf nog nie echt zin om Cinema4D helemaal te gaan leren, tenzij sketchup zeven heel erg zuigt!....which it probably will .
-
@kwistenbiebel said:
Anyway, Vray for sketchup is tot heel wat in staat, maar je moet er de ergernissen bijnemen.
Dacht ik al. Ik ging daarstraks even door de SU-afdeling van het Asgvisforum. Nogal wat geweeklaag en tandengeknars, daar. Nou ja. Zoals je zelf zegt, kan je wel met Vray voor SU. Ik denk dat ik wel zin heb in tandenknarsen en weeklagen. Na dagenlang met Maxwell Studio gewerk te hebben, ben ik wel wat gewend. Er is ook voldoende Dafalgan in huis; dat helpt.
@kwistenbiebel said:
VrayforC4D daarentegen blijkt een super produkt...al heb ik zelf nog nie echt zin om Cinema4D helemaal te gaan leren, tenzij sketchup zeven heel erg zuigt!....which it probably will .
Daarin heb ik ook niet zo'n zin. Ik heb C4D weleens bekeken, en ik vond het vrij ingewikkeld. Na mijn avonturen met Modo, heb ik even géén zin om met een nieuwe modeler te leren werken (afgezien van MoI). Ik heb meestal ook genoeg aan SU. (Modelletjes met veel poly's kan ik ook wel via de Studio toevoegen. Wat één van de redenen is waarom ik Maxwell kocht.)
Enne ... SU mag dan weleens zuigen dat het een aard heeft, geef toe, uiteindelijk wél een fijn dingetje, hè?
Bedankt voor de info, alleszins. Ik denk dat ik me Vray maar aanschaf - anders geef ik het geld toch maar weer uit aan sigaretten en pils.
-
@unknownuser said:
Bedankt voor de info, alleszins. Ik denk dat ik me Vray maar aanschaf - anders geef ik het geld toch maar weer uit aan sigaretten en pils.
No prob matey.
Achteraf nie komen klagen dat Vray een zooi ellende is he ? ....Alhoewel, mischien wel , dan komt 'Even stoom afblazen' the sequel eraan....En die sigaretten, idem dito hiero . (Sigaretten met een s of een c? of een c-'dielje'..Ah fuck, mijn Nederlands is zo hard verkloot met dat nep (en meestal verkeerd) Engels op forums ).
-
Met een 's'. En het is 'cedille'. Maak je niet druk. Bijna niemand spelt foutloos. (Over grammatica zwijg ik maar. )
Klagen? Moi? Waar haal je het?
Ik weet zeker dat ik blij zal zijn met Vray. Net zoals ik au fond blij ben met Maxwell. Laten we wel wezen: het is bijzonder luxueus speelgoed. Wat ik met die dingen kan, daar zou ik vroeger, aan de Academie, nooit van hebben durven dromen. Trekpennetje, iemand?
Ah, sigaretten ... Ik vind roken heerlijk, maar ik wou dat ik het nooit in m'n kop had gehaald ermee te beginnen.
-
ik hou nog altijd van mijn analoge tekenmateriaal
-
Ik ook, Koos. Ook al ligt het in een kast. Het enige wat ik nog af en toe gebruik, is een vulpotlood.
-
gelukkig dat het nog niet helemaal vergeten is ik gebruik trouwens ook nog altijd mijn rekenlineaal.
Advertisement