Even stoom afblazen ...
-
@koosie van tutte said:
aangezien ik meest met gratis programma's of heel goedkope werk (met meestal weinig narigheid) kan ik daarop geen antwoord geven. render programma's zijn erg ingewikkeld en ik ben nog steeds aan het proberen ze te begrijpen, maar kerkythea (gratis) werkt voor mijn bescheiden behoeften goed. momenteel probeer ik podium dat me gemakkelijker lijkt omdat het feitelijk geintegreerd is in sketchup. moet alleen nog besluiten of me dat het geld waard is.
Ik heb KT weleens geprobeerd, en ik moet toegeven: het is goed. En al helemaal voor z'n prijs. Nu, ikzelf heb er weinig aan, aangezien het niet over Multilight beschikt. Jammer maar helaas: ik moét m'n heil dus wel zoeken bij commerciële (lees: dure) software. Overigens, Podium is lang niet kwaad. Als je er wat mee oefent, krijg je er mooie dingen uit. Natuurlijk, het is een eenvoudig en dus relatief beperkt stukje software. V2 belooft "sweet" te worden.
@kwistenbiebel said:
Ik wil het niet tè hardop zeggen, maar next Limit heeft al meer dan twee jaar die slechte reputatie.
Weet ik. Maar: Multilight. Heb ik nodig. Blijkt natuurlijk - achteraf - dat Fry ook zoiets heeft. Welke van beide vind jij nou het beste, Maxwell of Fry? Globaal gesproken, bedoel ik.
@kwistenbiebel said:
Neem de proef maar eens op de som: neem een vray afbeelding of een podium render, voeg er wat ruis aan toe, misschien wat overbelichten en je zal zien dat ze 'echter' lijkt.
Ja, dat hebben we allemaal weleens gedaan. Maar unbiased renderen heeft - dat weet jij ook - natuurlijk nog wel meer voor op biased renderen dan alleen maar wat ruis. Je verkrijgt met minder moeite een beter beeld. En het licht ziet er doorgaans stukken natuurlijker uit. Ook dan dat op een overbelichte biased render.
@kwistenbiebel said:
Er zijn nog andere rare dingen aan Maxwell die ik graag in een volgende post nog wel eens uitleg
Ik hoor het graag!
-
Ik had het over bvb. het feit dat Maxwell geen direct licht (zoals zon) door glas kan renderen en dat daarvoor een soort nepglas geïntroduceerd moest worden.
Bye, bye alle 'physical correct' verhaaltjes .
Maar dit geld ook voor Indigo en Fry.Het is wel raar dat 'fysisch correct' de grote verkooptruc is, terwijl het in de praktijk eigenlijk nog nie echt klopt.
Maar ja, hybride wagens blijken ook niet milieuvriendelijker te zijn dan gewone terwijl dat wel de aankopreden had moeten zijn.....Ach we zijn als consumenten opgevoed....n'est-ce-pas?
-
Nou ja. Dat hele "het is allemaal fysiek correct"-gedoe kan me sowieso gestolen worden. Enfin, in ieder geval geef ik er niet zoveel om als, euh, sommige mensen. Ik ben per slot van rekening geen fysicus; ik heb kunst gestudeerd. Als het er goed uitziet, ben ik al lang tevreden.
Wat me wél tegenstaat, is dat de Maxwell-pipo's sommige dingen niet willen implementeren omdat die niet "fysiek correct" zijn (ondanks dat "valse glas" dus). Dat is hun keuze, natuurlijk, maar mij lijkt het een ronduit domme.
Ook een bron van ergernis: de manier waarop ze dingen implementeren. Soms lijkt het wel alsof ze écht geen idee hebben dat "workflow" van belang is. Vergelijk hun plugin maar 'ns met SkIndigo (deed je vast al) - een wereld van verschil. Whaat breng Indigo, als het ware, naar de SU-gebruiker toe. Bij NL hebben ze van dat soort aanpak nog nooit gehoord. Enfin, nee, dat is het niet, geloof ik. Ze vinden het een te populistische aanpak. Zoiets is het, denk ik.
-
Ja, dat lijkt zo ongeveer de aanpak daar. Weleens een depth map gerenderd met Maxwell? Toen ik dat voor het eerst wilde doen, dacht ik: bij KT is het oersimpel, bij Maxwell dus vast ook. Niks van, natuurlijk. Je moet eerst wat zinloos klooien. Moeilijk? Niet echt -maar wel vervelend.
Wat me ook opvalt: de "gratis jongens" (Indidgo en KT) leveren veel betere handleidingen en tutorials af. Je moet dat document van Mihai op de Think-site over de material editor van Maxwell 'ns bekijken. Hilarisch gewoon. Gààt dat document over die material editor?
Welnee! Het is gewoon meer geklier over fysica. Vast erg boeiend, maar veel heb ik er niet aan. Nee, dàn de praktischer aanpak van, om maar iemand te noemen, Whaat. Twee paginaatjes in puntjes verdeelde tekst en een skippy of twee, drie - en hop, je weet alles wat je nodig hebt.
-
'K moet wel toegeven dat de Indigo handleiding nie meer up to date is.
Bijvoorbeeld, de sketchup file die ook het instancen uitlegt, maakt het moeilijker dan het is.
Echt, gewoon een nieuwe componentje maken , zelfde naam + '_dummy': klaar!Oh ja, je moet wel zien dat bij beide componenten (de complexe en de simpele dummy), de nul-as ongeveer gelijk ligt. Om dat te checken, 'rechts-klik' de component en zie waar het assenkruis staat. Moet een beetje gelijkstaan bij de twee. Anders zakt uwen boom bijvoorbeeld half in de grond bij het 'replacen'..... wat mij naadloos tot mijn eindconclusie brengt.
Is het allemaal niet om van in de grond te zakken? -
Jazeker! En ook wel een beetje van den bok zijn (...).
Bon, ik ga maar weer met Maxwell worstelen. Iémand moet het doen! Die pokkerenders maken zichzelf niet!
-
Ochtendlijke update.
Ik heb zoetjesaan het gevoel dat ik getild ben. Maxwell Studio crasht zo vaak, dat ik me allengs minder van de indruk kan ontdoen dat het een stuk onwaarschijnlijke zooi is.
In ieder geval biedt het bijlange na niét de efficiëntie en stabiliteit die een eenvoudige jongen als ik van dure software verwacht. Noem me conservatief, maar als ik iets koop, verwacht ik dat het behoorlijk werkt.
Was ik rijker dan ik ben, dan zou ik NL thans juridisch gaan koeioneren. Voor de lol.
-
Wat - die pipo's in Madrid hebben dus gewoon geen cash om de Studio ingrijpend te updaten?
Edit: ik stuurde NL een mail om m'n geld terug te eisen. Ik pik dit soort onzin niet. Nu, allicht krijg ik mijn geld niét terug, maar je mag er rustig van uitgaan dat ik ze het leven zuur zal maken.
-
Dat is een beetje het probleem.
Ten tijde van de beta, waren er heel wat CG artists te vinden op hun forum.
Maar de Maxwell crisis die op die periode volgde (= update duurde heel lang, veel problemen en bugs etc..) heeft hen daar weggejaagd. Ondertussen zijn die teruggekeerd naar Vray voor Max en Maya. Bij Choasgroup (inventor van Vray) waait nu dan ook een beetje een nieuwe wind....Als ik er verder over nadenk, is het unbiased renderen (de commerciele paketten alleszins) een halve scheet in een fles. Heeeeel veel marketing, maar heeeeel moeilijk om ook deftig te gebruiken.
Sommige mensen halen de drogargumentatie aan dat de software technologie zal bijgebeend worden door de hardware en dat unbiased renderen dan feasible wordt.
Dit is deels waar, mijn octocore Mac Pro rendert heel wat beter dan mijn vorige core2duo, maar terwijl 'unbiased' renderen een beetje haalbaar wordt, zal Vray ondertussen richting 'real time' renderen evolueren en dus real time te animeren zijn (er is al een proof of concept daarvoor). De kloof zal dus nog steeds blijven bestaan. Sterker nog, ze zal alleen maar toenemen.Nog een laatstse ding. Kerkythea heeft zich als gratis render engine voor hun laatste versie ook teveel toegelegd op heel dat unbiased gedoe, terwijl ze beter hun biased engine hadden verbeterd. Hun biased engine draait nog steeds op Photon mapping, terwijl ze beter naar mengvormen met Light cache en Quasi Monte Carlo zouden evolueren. Een beetje meer Vray clone zeg maar.
-
Misschien overdreef ik een beetje.
Laat ik het zo zeggen. Het product is een beetje 'overroepen' denk ik.
Al bij al is het een goed produkt en het 'kan' zeer goed ouput geven. Dat is het probleem niet denk ik. Het is gewoon een 'tikkie' (zeg maar een goeie 'tik') te duur volgens mij.
Maar ik zou het wel blijven gebruiken. Als je er goed mee overweg kunt, zal het zeker een goede tool zijn.Ook professioneel.
...De bugs en de workarounds moet je er maar bij nemen.
Refunds doen ze daar niet bij Next Limit.
Gewoon blijven gebruiken Stinkie!Misschien dat Vray for sketchup ooit eens bugvrij wordt?
Dan kan je beide programma's gebruiken.
Ik geloof dat de meeste in CG meer dan 1 programma gebruiken.
Dus weggegooid geld is het niet.
Misschien is het beloofde niuwe Maxwell sky system wel ongelooflijk goed.Wie weet... -
Ik zeg niet dat Maxwell in z'n geheel slecht is. Ik vind het een geweldige renderer. En Multilight is super. Maar die Studio, hè.
Ik heb er nu zowat twee dagen vol crashes op zitten - je begrijpt, daar wordt een mens "een tikje" driftig van. Zerg maar: woest.
Ik weet overigens best dat NL geen refunds geeft - maar ze zullen intussen wél begrepen hebben dat ik kwaad ben.
-
De studio was enkele versies geleden toch vrij stabiel.
Ik denk dat de nieuwe features nog niet helemaal goed geimplementeerd zijn in de studio.(met name instancing e.d).Hopelijk bugxfixen ze de zooi spoedig.
Het is soms wel even wachten voor een update uitkomt.
En traditioneel hinkt de sketchup plugin altijd achterop. Zo was het van in het begin.
Soms denk ik dat ze daar wachten tot er eerst een revolte komt voor ze aan de slag gaan . -
Ik ervaar dezelfde dingen bij fryrender.
Duizend keer uitleggen dat x belangrijk is voor workflow en dan nog nie weten wat....
En alles zo onnodig moeilijk maken.Een goed voorbeeld is de discussie die momenteel loopt op maxwell forum over instancing/proxies met Pavol.
Weet niemand daar dat het gewoon nie gemakkelijker kan dan in Skindigo?.
Maak gewoon een tweede componentje (een vlakje of vertikaal balkje) en noem het hetzelfde als de complexe component (een boom bvb), maar dan met '_dummy' achteraan. Indigo rendert vanzelf het balkje als echte boom.
Da's toch simpel?
Maar nee, bij Maxwell en fry moeten ze daar eerst nog eens een jaar over nadenken, dan nog wat nieuwe lingo uitvinden om dan iets dat halfbakken werkt uit te brengen.
....En dan uit de lucht vallen als gebruikers zeggen dat het niet helemaal goed werkt.
'Hoezo niet?' 'Aah...je wilt dat het zó werkt!'...we zullen nog eens 3 maanden wegblijven zonder nieuws ' etc....By the way, ik weet niet of je het gemerkt heb, maar de nieuwe release van Vray zit weeral vol bugs. blijkt dat de SR bestaande SU files niet kan openen zonder te crashen...
een Sketchup file van meer dan 30 Mb openen? Not a chance.'T is overal van 'tzelfde.
-
En om te eindigen:
Omdat Indigo gratis is, is de sfeer rond het programma en ook het forum een stuk ongedwongener dan bij de commerciëlen.
Niemand maalt om een bugje dat een maand blijft hangen, want niemand heeft betaald .
Bovendien is er ook veel meer bereidwilligheid en ook openheid over de engine en alles eromheen.
Andere mensen zijn begonnen plugins te maken voor ondertussen al een exporter of 7, sommigen maken material preview scenes, scriptjes voor blender etc....
Dit soort van Open source (ook al is Indigo niet echt Open source) project trekt een charmant publiek aan en in the end levert dat op en gaat de ontwikkeling zelfs sneller dan bij de commerciele programmas.Zie maar naar Blender. Toegegeven, hun interface is aartsmoeilijk (moeten ze iets aan doen!), maar qua functionaliteit hebben ze echt alles aan boord dat de grootsten ook hebben.
Je moet het ze maar nageven.
Bovendien hebben de ontwikkelaars er ondertussen ook hun broodwinning van kunnen maken, ondanks dat het programma gratis is.
Gratis is dus niet altijd prutserij... -
Nee, dat is het in sommige gevallen zeker niet. Indigo is een goed voorbeeld. Prima software. En ja, je bent inderdaad geneigd bugs sneller door de vingers te zien.
@kwistenbiebel said:
Ik denk dat de nieuwe features nog niet helemaal goed geimplementeerd zijn in de studio.(met name instancing e.d).
Daar lijkt het inderdaad op. Nou ja. Ik weet heus wel dat niet één programma perfect is. Maarrr ... eentje van 1000 ballen mag heus in de buurt komen, vind ik.
@kwistenbiebel said:
En traditioneel hinkt de sketchup plugin altijd achterop.
Yup. De maker ervan lijkt me ook wat minder getalenteerd dan Whaat. Of in ieder geval zélf niet echt een SU-gebruiker.
Al met al ben ik best blij met Crashwell, hoor. Het hééft z'n goede kanten - maar af en toe wil ik in Madrid wat oorvijgen gaan uitdelen.
-
Haha 'Crashwell'
By the way, wat betreft de SU plugin.
Eigenlijk is die Pavol een externe medewerker. Ligt dus onder contract.
Ik denk dat hij maar in gang schiet als Next Limit het hem vraagt....
Vandaar misschien de delays... -
Ja, ik weet dat ze de ontwikkeling van de plugin uitbesteden. Maakt me niks uit, zolang het resultaat maar goed is. En laat daar nou het schoentje wringen: érg goed is die plugin niet. Dat wil zeggen: hij is een tikje ... klunzig. Jammer, natuurlijk. De elegantie van SkIndigo is ver zoek.
-
Het moet gezegd worden: Indigo zou nooit zo goed samen gaan met Sketchup zonder Whaat.
Soms ligt het aan toevalligheden. The right man on the right place.
Als er nu net iemand anders bij Next Limit met een hersencelletje meer aan de studio had gewerkt, ging alles misschien vlekkeloos binnen het programma. -
@kwistenbiebel said:
Het moet gezegd worden: Indigo zou nooit zo goed samen gaan met Sketchup zonder Whaat.
Klopt! Whaat lijkt erg goed te weten wat de doorsnee-SU-gebruiker wil. En hij huldigt het KISS-principe. Wat ik alleen maar kan toejuichen.
@kwistenbiebel said:
Als er nu net iemand anders bij Next Limit met een hersencelletje meer aan de studio had gewerkt, ging alles misschien vlekkeloos binnen het programma.
Het ligt, geloof ik, niet (alleen) aan gebrek aan hersencellen. De NL-mensen zijn profs. Whaat, daarentegen, is autodidact. Wat maakt dat hij dichter bij de gebruiker staat, en dus beter weet wat die wil.
-
@kwistenbiebel said:
Andersom ook. Render nu eens een Maxwell projectje hemelaal tot op het einde (kan eigenlijk niet want het is unbiased ), maar ik bedoel tot dat het ruis voledig weg lijkt. Vergelijk met dezelfe rendering maar dan 20 uur minder rendertijd.
Toeval bestaat niet. Vandaag gepost: http://www.maxwellrender.com/forum/viewtopic.php?t=28546
De eerste keer dat ik ernaar keek, dacht ik: verdorie, best goed (en dat schreef ik ook). De tweede keer vond ik het al heel wat minder. Net zo CG-achtig als de gemiddelde Vray-render. Tenminste, naar mijn smaak.
Wat Vray aangaat, overigens, dat probeer ik ooit nog weleens. Eerst nog véél boterhammetjes eten. Ik begrijp echt geen fluit van Vray. Ik heb nochtans de handleiding gelezen.
Naar Fry ben ik ook best nieuwsgierig - al heb ik, mede door jou, zo'n donkerbruin vermoeden dat het allemaal wel weer nodeloos ingewikkeld zal wezen. Nu ja. Ik ken mezelf: ik koop vast een license.
Advertisement